MINDSET - 

Waarom_ - AFB.jpg

Waarom?

Als je ‘waarom’ groot genoeg is, kun je elke ‘hoe’ overwinnen. F. Nietsche

Waarom wil je afvallen? Strakker worden? Billen Bouwen?

Vragen die ik altijd stel aan de start van een nieuw traject.

‘Ik wil me fit voelen’, is het meest gehoorde antwoord op die vraag.
Maar ik neem nooit genoegen met dat antwoord.

Want wat betekent fit voor jou? Hoe ziet dat eruit?
Hoe voel je je dan? Wat doe je dan? Wat zijn de verschillen met nu? Wat zou er gebeuren als je niets doet?

En zo vraag ik door. Met als doel om uiteindelijk bij de kern te komen.

Want iedereen heeft zijn eigen redenen.

Dame A, moet presentaties geven voor werk maar omdat ze het afgelopen jaar veel is aangekomen, durft ze dat niet meer en haar werk lijdt eronder.

Dame B, raakt uitgeput als ze met haar kindjes speelt.

Dame C, voelt zich niet happy in haar lijf waardoor ze aanrakingen van haar man al maanden aaneen afwijst. Waardoor haar relatie een flinke deuk begint op te lopen. 

En zo kan ik nog wel even doorgaan..
 

“Als je ‘waarom’ groot genoeg is, kun je elke ‘hoe’ overwinnen”.
 

Zodra je kan inzien dat jouw strijd om de kilo's eigenlijk een reis naar meer geluk is, wordt een stuk makkelijker vol te houden of weer op te pakken als je even een b-weggetje hebt genomen.

FB IG POST (13).png

Belemmerende overtuigingen (1)

Wat zijn belemmerende overtuigingen en waarom is het belangrijk daarmee aan de slag te gaan als je wil afvallen en je die kilo’s eraf wil houden?

 

Omdat als jij er (onbewust) van overtuigd bent, dat je:

 

  • Toch nooit slank zal zijn omdat je dat nooit geweest bent

  • Een sociaal leven kan hebben en toch kan afvallen of op gewicht kan blijven

  • Alleen iets doet als je het 100% kan doen

  • Je alleen nog maar eten kan denken zodra je een afslankpoging doet

 

 

om even een paar voorbeelden te noemen, dan zal je jezelf (nogmaals: onbewust) gaan saboteren.

 

 

Een overtuiging is iets waar jij in gelooft en waar je dus van overtuigd bent. En het menselijk brein is zo ingesteld dat het jou laat zien wat je gelooft. (volg je me nog? ;-) )

 

Je overtuigingen vormen zo jouw werkelijkheid en daarmee zullen gedachtes als ‘ik kan alleen nog maar aan eten denken zodra ik wil afvallen’ ook waarheid voor je worden als je er niet mee aan de slag gaat.

 

 

Een belemmerende overtuiging is – het woord zegt het al - een overtuiging die jou in de weg staat het leven te leiden dat je wil leiden. 

 

Ik wil je daarom uitnodigen eens na te denken over welke overtuigingen jij hebt, die je niet verder hebben geholpen in het leven.

 

Dat doe je als volgt:

 

Pak een papier en pen en zet een timer voor 10 a 15 minuten. Schrijf vervolgens alle dingen op die ervoor hebben gezorgd dat jij niet het gewicht hebt dat je wil hebben en waarom je niet zo’n strak lijf hebt als je zou willen.

 

Dat mogen recente situaties zijn, maar ook uit het verleden. Hoe meer hoe beter.

 

Niet schrikken, als je de tijd neemt, kom je soms wel op 10, 20, misschien wel meer redenen.

 

 

Dat is stap 1.

 

Heb je dat gedaan?

 

Ga dan door naar de volgende les.

FB IG POST (13).png

Belemmerende overtuigingen (2)

In de vorige les heb je een lijst gemaakt van alle gedachtes die je hebt of hebt gehad er mede voor hebben gezorgd dat jij nu niet het lijf te hebt waar je je super happy in zou voelen.

 

 

Van alle dingen die je opschrijft zullen er een aantal zijn, waar je geen invloed op hebt gehad (ziekte wellicht) maar ik durf te stellen dat 80-90 % van wat je opschrijft een belemmerende overtuigingen is. (Laat je het weten als je denkt van niet? Dan help ik je verder).

 

Voor nu wil ik je vragen er 3 uit te kiezen waar je mee aan de slag wil. 3 waarvan je denkt, hiermee help ik mezelf niet als ik dit denk, hier wil ik vanaf.

 

Vervolgens pak je weer pen en papier en beantwoord je per gedachte de volgende vragen:

 

  1. Is het waar?

 

  1. Weet je absoluut zeker dat het waar is? (Zou je het kunnen bewijzen?)
     

  2. Hoe reageer je op die gedachte?
     

  3. Wie zou je zijn zonder die gedachte?

 

Dat ziet er dan als volgt uit, als we als voorbeeld nemen:

“Ik heb het te druk om gezond te eten”.

Gaan we:

  1. Is het waar?
    Probeer rationeel te beantwoorden, dus niet op basis van je emoties. Heb je het echt te druk om gezond te eten?

     

  2. Weet je absoluut zeker dat het waar is? (Zou je het kunnen bewijzen?)
    Is je agenda echt zo vol? Heb je helemaal geen tijd gehad om te eten?  Of was er toch ook tijd om te netflixen, je social media te checken? Hadden mensen in je omgeving taken bij je uit handen kunnen nemen?

    Als het goed is ga je hier al flink twijfelen aan je eigen gedachte en misschien kun je hier al antwoorden met dat het niet 100% waar is.

    Mocht je erop uit blijven komen dat het waar is, kies dan eerst een andere gedachte om deze opdracht mee te doen.

     

  3. Hoe reageer je op die gedachte?
    Hoe voel je je als je tegen jezelf zegt dat je geen tijd hebt om gezond te eten? Gestrest? Gefrustreerd? Machteloos? Er gaat een hoop energie naar onprettige gevoelens.

     

  4. Wie zou je zijn zonder die gedachte?
    Stel je eens voor dat je die gedachte niet zou hebben. Hoe zou je je voelen? Blij? Opgelucht? Gezond? Wat zou je doen? Wat zou dat je opleveren?

 

 

Je bent er als het goed is na die 4 vragen achter dat de gedachte die je hebt niet waar is, je geen lekker gevoel geeft en je niet verder helpt. Bah.

En het idee dat je die gedachte niet meer zou hebben? Wauw, dat is een lekker gevoel! En wat je dan allemaal zou kunnen bereiken!

Dat gevoel mag je vasthouden. Je hebt de eerste inzichten binnen en bent je bewust van wat je doet. Zonder bewustwording geen verandering.

Laat dit even bezinken en dan... whenever you’re ready…

Door naar de volgende les!

FB IG POST (14).png

De fuck it modus

Deze eenheid vind ik zo belangrijk dat ik hem bij zowel EAT als MINDSET plaats.

FB IG POST (13).png

Belemmerende overtuigingen (3)

Hoe kom ik hier vanaf!??
Dat vraag je je vast af nadat je hebt ingezien dat de reden dat jij niet het lijf hebt dat je zou willen je eigen gedachtes zijn.

 

Dat ga ik je nu uitleggen.

Mocht je het nog niet door hebben. Je brein is zo sterk dat het jou op onbewust niveau dingen kan laten doen. Dat zijn gelukkig ook kleine dingen als het licht aan doen als je thuis komt en het is donker anders zou elke dag doodvermoeiend zijn, maar kunnen dus ook grote dingen zijn die voorkomen dat jij je doel behaald.

 

Om van die belemmerende overtuigingen af te komen zul je je brein moeten reprogrammeren.

 

Dat kan op 2 manieren:

 

  1. Affirmaties

  2. Actie ondernemen

 

Affirmaties zijn bekrachtigingen. Woorden. Eigenlijk precies het omgekeerde van een belemmerende overtuigingen.

 

De eerste opdracht na de vorige les is dus:

 

Affirmaties (Draai het om!)

 

De gedachtes waarmee jij aan de slag ging. Kun je die helemaal omdraaien? Liefst 180 graden en zonder woorden als ‘niet’ of ‘geen’ erin.

 

Als we nogmaals ‘ik heb geen tijd om gezond te eten’ als voorbeeld te nemen, zou dat er bijvoorbeeld als volgt uitzien:

‘Ik heb genoeg tijd om gezond te eten’. Of: “Gezond eten kost weinig tijd”

Als je een tandje verder wil in de selfcare kun je in beide gevallen ook zeggen:

 ‘Ik zorg goed voor mezelf door gezond te eten’.

En blijf dat net zo lang herhalen tot je het a) gelooft en het b) je oude gedachte heeft vervangen. Dat kan maanden soms jaren duren. Lang? Hoe lang denk je dat erover hebt gedaan om die belemmerende overtuiging in je systeem te krijgen?

 

De manier waarop je tegen jezelf praat heeft een enorm op je emoties.

En emoties sturen gedrag.

Met affirmaties kun je je brein reprogrammeren. Ze zijn mega powerful! Als je volhoudt.

Schrijf je affirmaties dus op. Plak ze op de badkamerspiegel. Maak het je wachtwoord van je computer. Blijf het net zo lang herhalen tot je het niet alleen gelooft, maar ook voelt.

 

Een andere manier om ervan af te komen is:

 

Actie nemen

 

Je brein reprogrammeren doe je dus door jezelf continu iets anders voor te houden. Dat kan door middel van woorden. Maar ook door middel van actie.

 

Als jij jezelf al jaren wijsmaakt dat je geen tijd hebt om gezond te eten.

 

Wat voor actie zou je dan kunnen nemen om die overtuiging om te kunnen buigen?

 

Ik denk dan aan dingen als:

  • Bij elke maaltijd een stuk rauwkost, gewoon kant en klaar uit een zakje

  • Elke dag een stuk fruit, dat je zo in je tas gooit voor on the go.

  • Bij elke maaltijd een eiwitbron toevoegen

  • Geen eten bestellen of in plaats van een ongezonde magnetron maaltijd een met minimaal 250 gram groente erin.

 

 

Belangrijk hierbij is dat je super klein begint. Zo klein dat het minimaal 90-95% van de pogingen lukt.

 

Vervolgens ga je dat herhalen. Wat denk je er met je overtuiging gebeurt als jij ineens elke dag rauwkost eet? Precies, daar komen scheurtjes in. Het wordt minder waar.

 

Jij blijft volhouden… En wat denk je? Je gaat je gezonder voelen. Die rauwkost eten, wordt onderdeel van wie je bent. Het is niet lastig meer.

 

Stel je eens voor: Als jij elke dag rauwkost zou eten bij tenminste 1 maaltijd per dag. Zou je jezelf dan nog steeds vertellen dat je geen tijd hebt om gezond te eten?

 

 

Opdrachten:

 

  1. Draai je belemmerende overtuiging helemaal om. Maak hem bekrachtigend en plak hem op de koelkast of badkamerspiegel

  2. Bedenk een hele kleine actie, die jij voortaan elke dag kunt doen. Die er op lange termijn aan bijdraagt, dat jouw brein je oude gedachte niet meer geloofd.

FB IG POST (16).png

Zo werkt gedrag

4 STAPPEN VAN EEN GEWOONTE

"Iedere persoon bestaat uit een som van zijn of haar gewoontes."

 

Hoe sterk je bent? Hoe slank of stevig je bent? Hoe gelukkig je bent? Het is allemaal een optelsom van je gedrag. Alles wat je herhaaldelijk denkt en doet en gelooft maakt wie je bent.

Dus wat als je iets anders wil gaan doen? Wat dan?
Dan moet je dus met die gewoontes aan de slag.

Hoe? Na al die weken in het programma weet je dat al: in kleine stapjes.

Om uit te leggen hoe dat werkt, wil ik jullie eerst een klein beetje mee de diepte in nemen.


In deze Eenheid leg ik uit hoe gewoontes werken. In de volgende ga ik dieper in op hoe je goede gewoontes opbouwt en slechte afleert.

Here we go!

 

Een gewoonte bestaat uit 4 stappen:

1. Aanwijzing (Cue)

2. Verlangen (Craving)

3. Actie (Response)

4. Beloning (Reward)

 

1. De Aanwijzing 
Hetgeen dat je brein triggert om in actie te komen. Een stukje informatie, dat kan leiden tot een beloning. Eeuwen geleden was die beloning water of eten, inmiddels is dat verschoven naar bijvoorbeeld geld, aanzien, liefde of persoonlijke bevrediging. 

Je brein is continu bewust en onbewust op zoek naar bevrediging en dat is dan ook hoe je bij de volgende stap komt;

 

2. Verlangen 
Je brein heeft een potentiële bevrediging ‘gespot’ dus Verlangen wordt in werking gezet. Wat je verlangt is niet het doel op zich, maar de bevrediging die uiteindelijk volgt. Je verlangt niet het eten van chocola of het drinken van wijn. Je verlangt het gevoel van ontspanning dat erop volgt. Je verlangt niet naar doelloos door je Instagram scrollen, je verlangt ernaar om geëntertaind te worden.


Alles kan een cue zijn en cues zijn voor iedereen anders.

Wanneer jij langs de bakker loopt, waar de geur van vers brood naar buiten komt, direct watertandend aan een croissantje denkt, heeft een ander het niet eens in de gaten.

De gedachtes en gevoelens van een persoon bepalen wat een cue in een craving verandert.

 

3. Actie

Actie is het gevolg op een Verlangen en kan een gedachte of gedrag zijn. Of Actie plaatsvindt hangt af van motivatie en van hoeveel weerstand je ervaart.

 

Als iets meer moeite kost dan je ervoor over hebt, dan doe je het niet. Ook als je iets niet kan, zal het dus ook geen gewoonte worden. Dat klinkt simpel, maar wordt nog wel eens over het hoofd gezien wanneer mensen doelen stellen.

 

Actie is vereist om te komen tot de vierde stap:

 

4. Beloning

Hetgeen al het gedrag naar toe leidt.

 

Het menselijk brein zoekt beloningen om 2 redenen, bevrediging en lessen leren.

  • Bevrediging

Je brein zoekt bevrediging om, zoals ik aangaf, ervoor te zorgen dat je overleeft. Maar meer van deze tijd is de bevrediging om te eten of status en erkenning te verkrijgen.

  • Lessen leren
    Je brein leert lessen om zo te beoordelen welke acties het waard zijn om te herhalen.

Je brein is een soort beloning-detector. 
Waardoor alles wat je doet een Habit-Loop wordt. Best leuk om te weten toch?

 

Het werkt als volgt:

Je brein detecteert iets, er ontstaat een verlangen, afhankelijk van weerstand en kunnen volgt een actie en daarna een beloning. Of niet. Het gaat dus constant om beloningen en teleurstellingen. Beloning? Dat is hoe een gewoonte ontstaat.

 

Als een gedraging niet voldoet aan deze 4 stappen zal het geen gewoonte worden.

 

Is er geen Aanwijzing? Dan zal er geen Verlangen ontstaan.

 

Neemt het Verlangen af of wordt de manier het te bereiken minder aantrekkelijk of zelfs lastig? Dan ben je niet meer gemotiveerd om iets te doen.

 

Vervult de Beloning je verlangen niet? Dan is er geen reden om het opnieuw te doen.

 

Een aantal simpele voorbeelden:

 

Aanwijzing: Je loopt een donkere ruimte binnen.

Verlangen: Je wil kunnen zien wat zich in de ruimte bevindt.

Actie: Je doet het licht aan.

Beloning: Je bevredigt de behoefte om te kunnen zien door het licht aan te doen. Het lichtknopje omzetten wordt gelinkt aan dingen zien.

 

Aanwijzing: Je bent op het terras met vrienden.

Verlangen: Je wil verbinding voelen en je ontspannen

Actie: Je bestelt een glas wijn.

Beloning: Je bevredigt de behoefte om verbinding te voelen en je te ontspannen. Wijn drinken wordt gelinkt aan verbinding maken en ontspanning.

 

Aanwijzing: Je hebt een drukke dag achter de rug.

Verlangen: Je bent moe en aan ontspanning toe.

Actie: Je pakt een stuk chocola.

Beloning: Je bevredigt de behoefte van een ontspanningsmoment. Chocola wordt gelinkt aan ontspanning.

 

Alles wat je doet in het leven is een eindeloos terugkerende Habit Loop. 

Gelukkig gaan veel dingen, zoals het licht aandoen automatisch. Stel je voor dat dat allemaal bewuste processen zouden zijn en je nog moest nadenken over het licht aan doen of je veters strikken!



Kun jij een Habit Loop van jezelf met betrekking tot trainen en/of voeding bedenken?
Deel hem in de Facebook groep!

4 stappen van gewoontes - AFB.jpg
FB IG POST (17).png

Habit Tracker

Stay tuned...

FB IG POST (18).png

Consistentie VS. Perfectie

HIER VOLGT BINNENKORT EEN VIDEO

FB IG POST (19).png

Zo ga je om met saboteurs 

HIER VOLGT BINNENKORT EEN VIDEO

FB IG POST (18).png

Sommige dingen wil je wél uitstellen

STAY TUNED....