• Laura

8 tips & tricks voor de feestdagen


Geen zin om mijn uitgebreide blog van vorig jaar over kerst-struggles te lezen? Hieronder speciaal voor jou nogmaals op een rij 8 tips & tricks die ervoor zullen zorgen dat je niet in januari (nog meer) kilo's kwijt wil!

1. Fruit en groente zijn je beste vriend

Ze bevatten relatief weinig calorieen en zitten boordevol vezels en vitamines waardoor je sneller verzadigd bent en hopelijk iets brood met dips eet. Zie punt 2:

2. Easy on the dips

Besef je dat een stukje stokbrood met kruidenboter (of olijfolie) al gauw 150 (!) kcal bevat. Avocado en hummus zijn fijnere keuzes, want die zitten vol met onverzadigde vetten, maar die tikken (daardoor) wel flink aan qua calorieën. Slimmer is het om de romige en witte varianten (mayonaise, peper- of knoflooksaus etc.) in te ruilen voor rode sauzen (ketchup, chilisaus, sambal). Of, wanneer je dat wilt en het kan, laat de sausjes helemaal staan en vervang ze door kruiden.

3. Ga niet met honger de deur uit

Ik heb ooit tegen een ober gezegd, ‘heeft u voor mij de menukaart en hetgeen van de kaart dat het snelst op tafel kan staan alstublieft”. Om vervolgens in een halve minuut een heel Turks brood met aïoli te inhaleren. En ik kan me zo voorstellen dat ik niet de enige ben die zoiets wel eens is overkomen.

Conclusie: eet wat fruit, groente, een schaaltje kwark, of iets anders met minimale calorieën en maximale voedingswaarde (zie 1) om zo voornoemde situatie te vermijden en wat meer ruimte/caloriebudget voor andere dingen over te laten.

4. Wijntje?

Dit wil je waarschijnlijk niet horen, maar rustig aan met de alcohol. Buiten dat het bomvol calorieën zit, zullen afvallen en je goede voornemens voor die avond je hierdoor snel minder kunnen schelen. Bovendien beïnvloedt alcohol je vetverbranding doordat je lever eerst de alcohol gaat opruimen en dan pas verder gaat met de vertering van voedingsstoffen. Het beste zou zijn om het helemaal te laten staan, maar “Ja daag, genieten hoort er ook bij!” hoor ik je denken. Het hoeft niet alles of niets te zijn. Begin bijvoorbeeld zo laat mogelijk (bij het diner) met alcohol en drink een glas water na elk glas alcohol.

Dat helpt bovendien een kater (en bijbehorende vreetbuien de volgende dag) voorkomen.

5. Doe iets!

Ga wandelen met je opa, voetballen met je neefjes en nichtjes of laat de hond uit. Wat je ook doet, beweeg! Buiten dat je zo meer calorieën verbrandt dan wanneer je op de bank blijft zitten, is de kans ook klein dat je tijdens deze activiteit continu aan het snacken bent.

6. Fruit desserts

Ik had natuurlijk al gezegd dat fruit je beste vriend is, maar misschien had je nog niet bedacht dat wanneer je graag iets zoets eet na je diner fruit ook erg lekker kan zijn. Bovendien bevat fruit een stuk minder (jaja daar heb je ze weer) calorieën. Uiteraard heb ik het dan over vers (of diepvries) fruit en niet over appeltaart of bananenijs.

7. Ga voor hot and steamy

Als het kan, kies dan gekookt, gestoomd of gegrild in plaats van gebakken. Dat geldt voor aardappeltjes of vlees en vis bijvoorbeeld.

8. Kies voor mager

Magere vlees- en vissoorten zoals kip, kalkoen, biefstuk, witvis of schaaldieren bevatten al gauw de helft of zelfs nog minder van de calorieën van bijvoorbeeld dezelfde hoeveelheid hamburger, saucijzen, lam of slavink bijvoorbeeld.

Dat waren ze. Ik hoop dat je gaat genieten van de feestdagen en dat je je beseft dat de feestdagen losse dagen zijn en niet 2 volle weken. Verlies jezelf niet in het gevreet! Fijne feestdagen! Laura

#kerst #afvallen #fitnessretreat #train #voeding #slank #tips

4 keer bekeken

Nieuwsbrief

neem contact met me op

Telefonisch, online of bij

Shape all in 

Van Hallstraat 617

1051 HE Amsterdam

+ 31 06 52183191

laura@eatandtrain.nl

©2015 by Eat & Train.