• Laura

Hoe herstel je van een training?

Vorige maand postte ik iets over supercompensatie, dat moment in je training- en herstelcyclus dat je net iets sterker bent dan daarvoor. Belangrijk daarvoor is dat je ook genoeg herstelt na je training. Dat dat herstel zo’n 24 -72 uur kan duren vertelde ik je ook al. Maar welke factoren spelen daarbij een invloed en hoe bevorder je die?

Ik zet het hieronder voor je op een rijtje: 1️⃣ Voldoende rust 2️⃣ Voeding 3️⃣ Slaap 4️⃣ Ontspanning 1️⃣ Voldoende rust Doe geen zware training voor dezelfde spieren in opvolgende dagen. 2️⃣ Voeding Goede voeding is essentieel. En dat betekent niet alleen je eiwitten, maar ook koolhydraten en goede vetten, vezels, vitamines en mineralen. Zorg goed voor jezelf niet alleen in de gym. 3️⃣ Slaap Genoeg slaap wordt echt onderschat. Zeker als je zwaar traint heb je voldoende slaap nodig. Wanneer je langdurig weinig slaapt raakt je hormoonhuishouding van slag, hetgeen invloed heeft op je lichamelijke en geestelijke welzijn. Probeer eens meer dan ‘hier hou ik het op vol’ te slapen. Begin met een halfuurtje per nacht. En zie wat er gebeurt op werk én in de gym. 4️⃣ Ontspanning Een te hoog stressgehalte doet cortisol in je bloed stijgen. Dat hormoon heb je nodig maar als je er teveel van hebt kan dit bijdrage aan moeite met afvallen of zelfs vetopslag en afbraak van spierweefsel. Maak een wandeling, lees een boek, ga in bad, relax! En vergeet vooral niet op je gevoel af te gaan. Soms heb je een week dat alles lekker gaat, je trainingen gaan goed, je voelt je fit en sterk. Soms heb je een week dat helemaal niet gaat, je bent moe, je hebt meer spierpijn, je slaapt onrustig. Luister dan ook naar je lijf en geef het wat extra rust. Daar wil ik je geen excuus mee geven om lui te worden, dus twijfel je? Denk dan: “is mijn hoofd moe of mijn lijf?” 💪🏼

Is het het eerste? Ga dan juist! 💪🏼


13 keer bekeken

Nieuwsbrief

neem contact met me op

Telefonisch, online of bij

Shape all in 

Van Hallstraat 617

1051 HE Amsterdam

+ 31 06 52183191

laura@eatandtrain.nl

©2015 by Eat & Train.