• Laura

Zo ging mijn vegan challenge

We deden met zijn vieren mee, waaronder full-on vleeseters. Type ‘no-way dat ik ooit mijn kip opgeef’.

Beloofd is beloofd, ik zou nog vertellen hoe de vegan challenge ging.

We deden met zijn vieren mee, waaronder full-on vleeseters. Type ‘no-way dat ik ooit mijn kip opgeef’. We sloten een bondje na het kijken van de Game Changer film samen.

En HO STOP voordat je nu denkt: ja he, die film is goed he? Nee, dat is ie niet. Althans, best een goede film, maar de info klopt niet. Check hier wat ik erover schreef.

Waarom ik dan mee deed?

Tijdens mijn werk als voedingscoach merk ik soms dat ik niet zoveel over veganistisch eten weet als ik zou willen. Nu staat het internet vol met info, maar een gedegen opleiding bijvoorbeeld is er niet. Bovendien ben ik van mening dat je het beste leert door iets te doen. Dat geldt in ieder geval voor mij.

Dus wilde ik dit experiment al tijden doen en dit was net het duwtje in de rug dat ik nodig had. Als ik een uitdaging aan ga, wil ik het namelijk goed doen.

Dus Myfitnesspall erbij. Volledig uitgeplozen hoeveel van welke amino’s ik per dag nodig had.

Het voornaamste doel? 100% vegan eten en alle eiwitten halen. Het plan was zelfs om ook per dag de amino’s uit te rekenen.

En ik heb mezelf de vraag gesteld; Normaal track je toch ook niet zo op micro niveau? Nee klopt, maar als je dierlijke producten eet krijg je amino’s in voldoende mate binnen en op deze manier moet je er meer je best voor doen. Bovendien is er niets mis met een beetje een vak-idioot zijn toch? ;-)

Ik heb alles ingevoerd maar niet de amino’s nagerekend. Helaas met de nieuwe manier van eten en boodschappen doen en ook gewoon werken en trainen etc. nog geen tijd voor gemaakt. Dat doe ik misschien nog wel. Hoe het ging? Ik vond het helemaal niet lastig en zelfs enorm leuk om weer eens actief anders bezig te zijn met eten. Mijn inner-keukenprinses werd een beetje wakker en ik heb geen enkele moeite gehad om mijn eiwitten te halen. Hoe ik dat deed? Ik heb elke dag een scoop soja eiwit gegeten. Dat doe ik normaal met whey, dat gaat door mijn havermout en is mijn highlight van de dag. Zo lekker! Dat was dus niet anders. Mijn lunch bestond zoals meestal uit boterhammen. Ik at appelstroop, hummus en heb bij de Ekoplaza een potje linzen curry spread gekocht, die bomvol eiwit en vezels zat.

Foto: chickslovefood

's Avonds at ik seitan, tempeh of tofu (vegan eiwitbommetjes) of ik maakte een combi van granen, peulvruchten en groenten, zoals bijvoorbeeld quinoa met zwarte bonen, boerenkool, avocado en granaatappelpitjes. Dat laatste maaltje tikt ook flink aan op de eiwitteller. (En was een aanpassing op een recept van chickslovefood). ​En ik beken: ook ik was een van die mensen die bij het horen van vegan eten direct dacht: "Hoe kom je dan aan je eiwitten?" Dit was mijn grootste les. Ik heb elke dag mijn eiwit-target behaald en kostte het me relatief weinig moeite.

Voor nu? Op het moment dat ik dit schrijf ben ik nu 2 dagen verder, heb weer mijn favoriete paprika maiswafels gegeten (die niet vegan bleken te zijn), een half plakje kaas en een piep klein stukje melkchocolade, maar nog geen vlees of zuivel.

Het bevalt me wel. Maar vooral om even anders te eten dan ik al jaren doe! Ik kan er wat creativiteit in kwijt en vind het te gek om allerlei producten te proberen die ik eerder niet gekocht zou hebben. Zoals een seitan steak of zelfs tempeh en tofu.

Ik mis vlees totaal niet. Maar moet zeggen dat ik thuis vrijwel alleen kip en soms vis at. De vleesverpakkingen in de supermarkt trekken me niet en vlees klaarmaken is niet echt mijn specialiteit.

Les geleerd?

Eiwitten halen is een eitje (ha!) als je weet wat waarin zit en je erop focust.

Ik kan met veel minder zuivel af en kip mis ik vooralsnog niet.

Word ik vega of vegan?

Nee. Voor mij zou vegetarisch of veganistisch eten om dierenwelzijn en milieu gaan, niet omdat ik denk dat die manier van eten gezonder is. Volledig vega/vegan eten is (conform de laatste onderzoeken die ik gelezen heb) niet beter voor het milieu dan minimaal vlees eten én het is niet beter voor je gezondheid dan gematigd dierlijke producten eten. Bovendien hou ik niet van restricties, die werken extremen naar beide kanten in de hand.

Minder zuivel? Absoluut.

Minder vlees? Zeker. En ik denk zelfs dat ik het voorlopig niet meer in huis ga halen. Grote stap voor een alleseter als ik. Maar als er een keer iets speciaals van vlees op het menu staat waar ik veel trek in heb, of wanneer ik bij familie of vrienden ben of er om een andere reden zin in heb, dan wil ik de keuze hebben. Geen restricties.

Wil ik bijdragen aan een betere wereld? Ja. Een betere leefomgeving voor de dieren? Absoluut.

Stel ik mijn eigen genot soms boven dat van dier en milieu. Misschien onbegrijpelijk voor sommigen maar ja.

Vraag je het me over een aantal jaar nog eens.

Wie weet denk ik er dan anders over.

De wereld is niet zwart wit.

En I love it in grijs.

#eat #vegan #voeding

31 keer bekeken

Nieuwsbrief

neem contact met me op

Telefonisch, online of bij

Shape all in 

Van Hallstraat 617

1051 HE Amsterdam

+ 31 06 52183191

laura@eatandtrain.nl

©2015 by Eat & Train.