©2015 by Eat & Train.

Nieuwsbrief

neem contact met me op

Telefonisch, online of bij

Shape all in 

Van Hallstraat 617

1051 HE Amsterdam

Netherland

+ 31 06 52183191

laura@eatandtrain.nl

Hoe overleef ik de kerst?

December 15, 2016



Heb ik voor iedereen een cadeau? Wat trek ik aan? Heb ik alle boodschappen in huis? Hoe zorg ik ervoor dat ik niet onwijs aankom of me slecht voel achteraf? Zomaar een aantal van de gedachten die wellicht door je hoofd gegaan zijn de afgelopen dagen.
 

Misschien heb je het afgelopen jaar namelijk hard gewerkt om wat gewicht te verliezen of spieren op te bouwen, of allebei. Misschien heb je aan jezelf gewerkt en ben je je fitter en gelukkiger gaan voelen of staat dit op het programma voor 2017.

Welk van deze situaties ook op jou van toepassing is, de vraag “hoe ga ik het doen met kerst” is vast al in je opgekomen. Hieronder daarom 1 tip en 7 adviezen, die je, in welke fase je je ook bevindt, wellicht kunnen helpen bij deze super gezellige maar soms ook stressvolle dagen.

Komt 'ie:

 

Dé tip:

 

Maak een keuze.


Hoe je je voelt na kerst is een keuze. Dit klinkt misschien als de intro van een diepzinnig stuk over hoe alles in het leven een keuze is, maar dat zal ik je – voor nu in ieder geval - besparen.

Waar het simpel gezegd op neer komt is dat als je van tevoren bedenkt hoe je het wil aanpakken, je een rottig gevoel achteraf kunt voorkomen.
Dus, welke aanpak past bij jou en is dat realistisch?


Optie 1.
Misschien ben je van plan je streng aan je op maat gemaakte menu, je macro’s of dieet houden. Niet snoepen, geen alcohol of welke strategie je ook maar volgt. Hou je voet bij stuk wanneer de verleiding groter is dan ooit. En durf je de strijd aan met je tante die blijft roepen dat je zo ongezellig doet en riskeer je ruzie met je moeder omdat ze vindt dat je je aanstelt en daarom stiekem toch een beetje alcohol in je drankje heeft gedaan? (Grapje. Wel gebeurd).

Optie 2.
Misschien probeer je de schade een beetje binnen de perken te houden. Laat je de de teugels een beetje vieren, hou je geen ongegeneerd vreetfestijn. Kies je wat je lekker vindt, zul je af en toe nee zeggen, drink je een drankje minder hier en daar en ga je zelfs wat extra bewegen?

Optie 3.
Misschien kijk je al maanden uit naar alle lekkernijen. Verheug je je op oneindig veel mini-burgers bakken in je gourmetpannetje, de hele schaal met chocolade kerstbomen leegeten en warme chocomel met rum en extra slagroom te drinken. Ben je van plan alles wat je ziet of aangeboden krijgt naar binnen te schuiven tot je misselijk bent en kun je echt niet wachten tot het zover is! Het is maar eens per jaar kerst toch?

Waar je ook voor kiest – en alles is ok! - door er vooraf over na te denken en je zoveel mogelijk daaraan te houden, kun je juist tijdens alle drukte en gezelligheid makkelijker keuzes maken en vooral doen waar de dagen voor bedoeld zijn: genieten!

 

 

 

 

Wat ik zelf doe?

Zelf vier ik 4 (!) avonden achter elkaar kerst met lieve vrienden en familieleden en ben ik grotendeels afhankelijk va een menukaart of het lekkers dat voor me op tafel wordt gezet. Omdat ik van mezelf weet dat ik me achteraf niet fijn voel als ik 4 dagen helemaal los ga, heb ik besloten dat ik wanneer ik uit eten ga, ik kies wat ik lekker vind en hoop dat er tiramisu op de kaart staat, maar cocktails laat staan. De overige dagen probeer ik bewuste keuzes te maken.

Verder staat er een jaarlijkse kerst-workout met mijn vader op de planning (Die vorig jaar geen bus meer kon besturen omdat de arme man mega spierpijn had na zo’n 10 tricep dips haha!).
Verder overweeg ik een aantal vriendinnen te strikken om samen met mij mee te doen met Dear Good Morning’s kerst HIIT workout.  Altijd leuk om samen te doen en voor mij makkelijk om een keer niet zelf over de oefeningen te hoeven nadenken!

Mocht je – net als ik - voor optie 2 gaan en benieuwd zijn naar wat je kunt doen om de schade te beperken, heb ik hieronder wat tips & tricks voor je op een rijtje gezet.


1. Fruit en groente zijn je beste vriend

Ze bevatten relatief weinig calorieën en zitten boordevol vezels en vitamines waardoor je sneller verzadigd bent en hopelijk iets minder brood met dips eet. Zie punt 2:

 

2. Easy on the dips

Besef je dat een stukje stokbrood met kruidenboter al gauw 150 (!) kcal bevat. Avocado en hummus zijn fijnere keuzes, want die zitten vol met onverzadigde vetten, maar die tikken (daardoor) wel flink aan qua calorieën. Slimmer is het om de romige en witte varianten (mayonaise, peper- of knoflooksaus etc.) in te ruilen voor rode sauzen (ketchup, chilisaus, sambal).
Of, wanneer je dat wilt en het kan, laat de sausjes helemaal staan en vervang ze door kruiden.

 

3. Ga niet met honger de deur uit

Misschien ben je iemand die nu meteen roept “kindjes in Afrika hebben honger”. Je bent echter al een paar minuten een artikel aan het lezen over hoe je minder kunt eten, dus lijkt het me niet het geschikte moment om het daar nu over te hebben.

Hoe dan ook, ik heb ooit tegen een ober gezegd, ‘heeft u voor mij de menukaart en hetgeen van de kaart dat het snelst op tafel kan staan alstublieft”. Om vervolgens in een halve minuut een heel Turks brood met aïoli te inhaleren. En ik kan me zo voorstellen dat ik niet de enige ben die zoiets wel eens is overkomen.
Conclusie: eet wat fruit, groente, een schaaltje kwark, of iets anders met minimale calorieën en maximale voedingswaarde (zie 1) om zo voornoemde situatie te vermijden en wat meer ruimte/caloriebudget voor andere dingen over te laten.

 

 

 

4. “Het is altijd wel ergens 5 uur”

Dit wil je waarschijnlijk niet horen, maar rustig aan met de alcohol.
Buiten dat het bomvol calorieën zit, zul je na een drankje of wat geneigd zijn om je plannen (die je naar aanleiding van mijn super tip hierboven hebt gemaakt) volledig over boord te gooien. Bovendien beïnvloedt alcohol je vetverbranding doordat je lever eerst de alcohol gaat opruimen en dan pas verder gaat met de vertering van voedingsstoffen.
 
 
Het beste zou zijn om het helemaal te laten staan, maar “Ja daag, genieten hoort er ook bij!” hoor ik je denken. Wat dacht je daarom van deze gulden middenweg: Begin zo laat mogelijk met alcohol. Ook al is het in Cock Burn Town (bestaat echt!) al lang al 5 uur geweest. Ieder uur dat je –nog- niet drinkt bespaar je toch al snel 1 á 2 drankjes en, ja daar zijn ze weer, calorieën uit.

Verder weet je natuurlijk al lang dat je na ieder drankje een glas water moet drinken. Niet in de eerste plaats om een kater (en bijbehorende vreetbuien de volgende dag) te voorkomen.

 

 

 

 

 

5. Doe iets!

Ga wandelen met je opa, voetballen met je irritante neefje (met een beetje mazzel valt hij daarna meteen in slaap), ga ‘urban frisbee-en’ met je vrienden of laat de kat uit. Wat je ook doet, beweeg! Buiten dat je zo meer calorieën verbrandt dan wanneer je op de bank blijft zitten, is de kans ook klein dat je tijdens deze activiteit continu aan het snacken bent.

 

6. Fruit desserts

Ik had natuurlijk al gezegd dat fruit je beste vriend is, maar misschien had je nog niet bedacht dat wanneer je graag iets zoets eet na je diner fruit ook erg lekker kan zijn. Bovendien bevat fruit een stuk minder (jaja daar heb je ze weer) calorieën. Uiteraard heb ik het dan over vers (of diepvries) fruit en niet over appeltaart of bananenijs.

 

7. Ga voor hot and steamy

Als het kan, kies dan gekookt, gestoomd of gegrild in plaats van gebakken. Dat geldt voor aardappeltjes of vlees en vis bijvoorbeeld.

 

8. Kies voor mager

Magere vlees- en vissoorten zoals kip, kalkoen, biefstuk, witvis of schaaldieren bevatten al gauw de helft of zelfs nog minder van de calorieën van bijvoorbeeld dezelfde hoeveelheid hamburger, saucijzen, lam of slavink bijvoorbeeld.

 

Dat is het. Althans, hier hou ik het bij.

 

 

 

 

Hele fijne feestdagen en ga genieten!

 

Denk na over hoe je het wil doen, hopelijk helpt het je.
En hoe ontzettend cliché ook: Je wordt niet dik tussen kerst en oud en nieuw maar tussen oud en nieuw en kerst.


Kun je in het nieuwe jaar wel wat hulp bij gebruiken bij afvallen, aankomen, training en/of je gewoon fitter en gelukkiger voelen?
Laat een berichtje achter, ik help je graag!

 

Groetjes,
Laura

laura@eatandtrain.nl

 

 

 

Please reload

Recent Posts

Archive

Please reload

Please reload

Tags

Please reload