Nieuwsbrief

neem contact met me op

Telefonisch, online of bij

Shape all in 

Van Hallstraat 617

1051 HE Amsterdam

+ 31 06 52183191

laura@eatandtrain.nl

©2015 by Eat & Train.

Boek je geen resultaat in de gym? Dit is wat je verkeerd doet.

April 15, 2018

Boek je geen resultaten in de gym? Dit is wat je verkeerd doet.

 

Het kan soms erg lastig zijn om je aan je voorgenomen 3 keer per week sporten te houden als je geen resultaat ziet. Ik zie veel (vooral) vrouwen zichzelf afbeulen in de gym, strikte diëten volgen en toch niet de resultaten behalen die ze willen. Tot een aantal jaar geleden hoorde ik ook bij die groep…

Inmiddels eet ik bijna twee keer zoveel als toen en zijn de resultaten van mijn trainingen wel zichtbaar. Wat ik verkeerd deed en wat ik anderen nog steeds veel zie doen? Je leest het hieronder.

 

 

 

1. Geen gewichten gebruiken

Dit is een van de meest gehoorde opmerkingen: Van krachttraining word je mannelijk. Er zijn veel vrouwen die bang zijn dat ze er mannelijk uit zullen komen te zien als ze met gewichten aan de slag gaan. Niets is minder waar. Die strakke benen en ronde billen? Dat zijn toch echt spieren! Ooit een marathonloopster gezien met mooie billen? Bovendien vraagt spiermassa meer energie van je lijf dan vetmassa, waardoor je rustmetabolisme (de calorieën die je verbrand als je de hele dag in bed zou blijven liggen) omhoog gaat. Win-win!

 

 

2. Niet genoeg eten

Schaaltje yoghurt met een paar bosbessen als ontbijt? Koolhydraten verbannen? Alles waar vet in zit laten staan? Klinkt een van die dingen, of misschien wel allemaal, je bekend in de oren? Dat zou wel eens de reden kunnen zijn dat je niet de resultaten haalt die je graag zou willen zien. Wanneer je strikte diëten volgt of hele groepen voedingsmiddelen verbant, kom je essentiële voedingsstoffen tekort die je lichaam nodig heeft om goed te kunnen functioneren. Je hebt deze voedingsstoffen hard nodig om zo energie te hebben voor zowel je dagelijkse leven als je training. Tekorten kunnen ervoor zorgen dat je je uitgeput, moe of ziek voelt, waardoor je eerder geneigd zal zijn toch maar niet richting gym te gaan of allerlei dingen te eten die je anders had kunnen weerstaan.

 

Het is belangrijk er een lifestyle van te maken die je vol kunt houden. Beter voor je resultaat, je lijf en je humeur dan keer op keer een crashdieet te volgen.

 

 

 

3. Niet genoeg rusten

Rust is een onderschat onderdeel van veel mensen hun schema. Rust is echter hard nodig voor je lijf , zodat je kunt herstellen en kunt opladen voor een volgende training. Door zwaar te trainen maak je als het ware kleine scheurtjes in je spieren. Deze scheurtjes herstellen zich en zo word je steeds een beetje sterker. Als je weer zwaar gaat trainen voordat je spieren zich hebben kunnen herstellen, sla je dus een essentiële stap over. Dit wil niet zeggen dat je op de bank moet blijven zitten en met de auto naar je werk moet, maar de gym een dag overslaan kan zeker bijdragen aan je resultaat.
Zorg er verder voor dat je genoeg slaapt. Tijdens je slaap herstelt je lichaam en spelen er allerlei processen af waardoor jij sterk en fit wordt en gezond blijft.

 

 

 

4. Uren cardio’en

Dat uurtje op de crosstrainer of die rondjes door het park hebben als resultaat wellicht dat je meer calorieën verbrand die dag, maar voor de mooie vormen die je wenst te zien zul je spieren moeten kweken. Een combinatie van krachttraining en conditietraining of HIIT zal ideaal zijn als je vet wil verbranden en spiermassa wil opbouwen . HIIT workouts of bijvoorbeeld Tabata’s zijn trainingen die over het algemeen tussen de 20-30 minuten en waarbij je de oefeningen achter elkaar doet of afwisselt met weinig rust ertussen. Het is een combinatie van kracht- en conditietraining, waardoor je zowel sterker als sneller wordt en je uithoudingsvermogen verbeterd. Door die combinatie verbrand je over de dag meer energie dan wanneer je puur cardio zou doen.
Ik wil cardio niet volledig afschrijven, maar zie het als een onderdeel van je training of als iets waar je van geniet en zorg ervoor dat het niet je volledige training is, als mooie vormen je doel zijn.

 

 

5. Elke keer hetzelfde doen

Als je dag in dag uit hetzelfde doet, is het erg onwaarschijnlijk dat je resultaat behaalt. Dat is niet omdat je je lichaam moet ‘laten schrikken’ zoals sommige mensen denken, maar omdat je spieren groeien door ‘overload’. Dit betekent letterlijk ‘zwaarder dan normaal’. Je zult jezelf dus telkens moeten pushen een stapje verder te gaan. Dat kan op verschillende manieren, zoals het verhogen van het gewicht of het aantal herhalingen of door andere oefeningen te doen. Doe je dit niet, zul je geen progressie meer boeken.

 

 

Ik hoop dat deze tips je helpen bij het behalen van je fitnessdoelstellingen of je nou (flink) wat wilt afvallen of nu eindelijk die ronde billen wilt kweken.

 

Heb je het idee dat je wel wat hulp kunt gebruiken bij voeding of training of allebei? De Eat & Train trajecten zijn altijd specifiek voor jou gemaakt. Een trainingsschema afgestemd op jouw persoonlijke doelen en leren hoe je alles kunt eten wat je wilt en toch resultaat kunt behalen. Meer info over de voedingstrajecten vind je hier en meer info over de complete trajecten kun je hier opvragen.

 

 

 

 

*Alle foto's van Pexels

** Originele bericht van oktober 2017  - update april 2018

 

 

Please reload

Recent Posts

Archive

Please reload

Please reload

Tags

Please reload