©2015 by Eat & Train.

Nieuwsbrief

neem contact met me op

Telefonisch, online of bij

Shape all in 

Van Hallstraat 617

1051 HE Amsterdam

Netherland

+ 31 06 52183191

laura@eatandtrain.nl

Vreselijk die goede voornemens

December 31, 2017

 

Vreselijk al die gesprekken over goede voornemens.
Vooral omdat je ze toch niet volhoudt. Na de feestdagen weer aan het werk en je bent ze zo vergeten.

Bovendien vind je ze waarschijnlijk helemaal niet zo belangrijk.
Want als je iets wil veranderen, dan gaat daar vaak een hé-kut-moment aan vooraf. En dát is het moment dat je iets moet gaan veranderen, niet 1 januari. Of komende maandag. 
Als je 's morgens baalt dat je broek te strak zit, waarom zou je dan 's middags nog die reep chocola eten?

Dus, ben je vanmorgen wakker geworden, met een kater van de drank van gister en een opgeblazen buik van alle oliebollen en kerstdiners? Wil je er NU iets aan doen? 


Pak dan NU een pen en papier.
Schrijf op wat je wilt veranderen. Maak er een plan van; stel een doel. Een paar woorden op papier kunnen écht het verschil tussen falen en behalen maken.

 

 

Maak het specifiek en meetbaar.
Er goed uit willen zien in een bikini klinkt goed, maar het is lastig je voortgang bij te houden. Hoeveel dien je af te vallen voordat je er weer goed uitziet in die bikini? Bijvoorbeeld: 8 kilo vet kwijtraken is zowel specifiek (vet) en meetbaar (8 kilo).

Een doel dient ook realistisch te zijn. Daag jezelf uit om in actie komen; zorg dat je er vertrouwen in hebt dat het je lukt. Als je meer dan 30 kilo te zwaar bent is het niet realistisch om te werken naar een fotoshoot voor de Woman's Health, maar als 5 kilo wil afvallen in een half jaar zul minder getriggerd zijn om hard te werken.

Als vuistregel kun je nemen dat het realistisch is om 0,5 tot 1 kilo (vet) per week kwijt te raken. Weet je niet zeker of je doelen realistisch zijn? Je mag altijd contact opnemen als je wat hulp kunt gebruiken.

 

 
Kleine en grote stappen
Zorg dat je ook kleinere (sub-)doelen maakt voor jezelf per dag, per week en per maand. Markeer deze. Stel dat je 15 kilo wil afvallen. Als je een halve kilo per week afvalt, gaat dat 30 weken duren.

 

Een dagdoel zou kunnen zijn je aan je voedingsdoelen houden, een weekdoel een halve kilo afvallen en een maanddoel 2 a 2,5 kilo.
Zo kun je telkens trots op jezelf zijn en blijf je gemotiveerd.

 


Bovendien kun je je successen vieren! (Niet met eten of drank natuurlijk ;-) )
Wees geduldig!

 

Focus niet alleen op resultaat maar ook op het proces
Het verschil tussen een doel voor wat betreft gedrag en resultaat is dat je je gedrag direct kun veranderen. Het doel van dat gedrag zorgt uiteindelijk voor het gewenste resultaat.

Hoewel die 15 kilo specifiek en meetbaar is, heb je niet direct invloed op het resultaat. Waar je wel direct invloed op hebt is het gedrag dat bijdraagt aan het behalen daarvan. Bijvoorbeeld:

- Ik ga elke dag 250 gram groente eten

- Ik ga doordeweeks geen alcohol meer drinken

- Ik stap voortaan een paar haltes eerder uit de bus

- Ik ga 's morgens sporten voor werk, zodat er niets meer tussenkomt.

 

 

 

Of, mocht je een ander/financieel doel hebben:

 

- Ik geef geen geld meer uit aan koffie-to-go

- Ik ga eindelijk die cursus doen zodat ik promotie kan maken

- Ik slaap voortaan een nachtje over elke aankoop

 

 

Vertel mensen over je doelen

Je zal zien dat de mensen om je heen je willen helpen en je eraan zullen houden. Wie weet doen ze wel met je mee!
Als je je doel geheim houdt is het erg makkelijk om de brui eraan te geven.
Het aan mensen vertellen zal je helpen vol te houden.

Lang verhaal kort:
Pak pen en papier en schrijf je doelen op. Een paar zinnen kunnen jouw 2018 totaal veranderen!

Succes!











 

Please reload

Recent Posts

Archive

Please reload

Please reload

Tags

Please reload